tirsdag 3. mai 2011

Til Praha en tidlig tirsdags morgen

29. Mars kom endelig dagen da det var klart for hele klassen å ta turen til Tsjekkias hovedstad, Praha! Alle var over gjennomsnittet mer gira enn de pleide å være en tirsdags morgen. Jeg hadde mange store forventninger til hva som ventet meg i denne vakre og kulturrike byen. Men byen klarte likevel å overgå disse forventningene. Da vi ankom flyplassen i Praha, ble vi møtt av en hyggelig tur-guide, og nydelig sommervær som varte gjennom hele oppholdet vårt.

et lite utdrag fra hovedgaten


Arkitekturen i Praha virket veldig overveldende idet vi kjørte gjennom byen med buss. Det var nydelig vær, og byggene var så vakre. Hver gang jeg tenkte at NÅ hadde jeg sett det absolutt fineste bygget denne byen eide, dukket det opp et enda vakrere bygg. Enda kjekkere var det da vi fikk gå gjennom byen på sightseeing og fikk sjansen til å ta bilder og studere arkitekturen nærmere. Jeg la spesielt merke til den fine Art nouveau stilen som gikk igjen i mye av Prahas arkitektur. Vi fikk også se en del gotisk arkitektur, som for eksempel de katolske kirkene.



Kirketårnet Tyn stod ferdig bygget i 1385 og har en ti fots høy figur av jomfru Maria mellom kirkespirene.
Jeg liker hvordan de dramatiske gotiske tårnene bryter fram bak de harmoniske og romantiske byggene i Art Nouveau-stil. Kirketårnene er ikke symmetriske for å markere både den feministiske og maskuline siden i den gotiske stilen.
Det gamle bytorget med Tyn-kirken i bakgrunnen
St. Vituskatedralen ble bygget først i 925, men ble senere bygget videre på, og stod ikke helt ferdig før i 1344. Altså er denne kirken en del år eldre enn Tyn-kirken. Selv om de stod ferdige rundt samme tid kan vi se at kirkene har en del ting til felles, samtidig som de også er veldig ulike i stil og uttrykk.
St. Vituskatedralen er fryktelig stor, og er mer utsmykket med detaljer enn de fleste andre kirker jeg har sett før. Inne i kirken er det storslåtte buer i taket, og lange majestetiske søyler.
St Vituskatedralen


Praha-turen var en kjempe kjekk opplevelse, som har etterlatt meg mange gode minner og erfaringer. Jeg synes komiteen var utrolig flinke som fikk til en så vellykket og spennende tur, som var over så altfor fort. 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar