tirsdag 3. mai 2011

Et Praha-sammendrag

Da vi var i Praha, samlet jeg meg en del tanker gjennom oppholdet. Jeg prøvde å skape meg et bilde i hodet om hva Praha virkelig var, hvilke inntrykk det ga meg og hvordan jeg oppfattet byen.

I stedet for å trekke ut en spesiell begivenhet slik de andre innleggene på denne bloggen gjør, har jeg tenkt til å skrive listen jeg mentalt skapte i hodet mitt under oppholdet i Praha.

Her er hovedpunktene på den lista jeg satt igjen med da jeg kom hjem: 
1. Når man kommer til Praha og har fått sjekket inn bagasjen, tar skoene fatt og tusler litt rundt, blir man overrasket og imponert når man plutselig kommer over en vakker kirke/bygning/noe. Man tar masse bilder av det, forteller alle i gruppa hvor fantastisk det er, tar enda flere bilder, får noen til å ta bilder av deg sammen med bygningen og smiler for deg selv mens du ser litt videre på dette fantastiske bygget(selv om du kanskje egentlig ikke vet hva det heter en gang, det må jo være fantastisk, det er jo større enn domkirken i Stavanger til og med!) Etter at du har sett deg ferdig, går du rundt en sving, og der, DER, står det brått en enda større kirke som er enda mer fantastisk og nydelig! Du gjentar prosedyren over og etter å ha bevegd deg gjennom et par gater innser du det at; Praha er fullt av store, fantastiske bygninger!
2. De bruker mye sirene i Praha! 
3. Bilene er nummer to på rangstigen under politiet. Ikke tøff deg overfor bilistene. Hvis de ikke vil stoppe for deg, stopper de ikke og hvis de faktisk gjør det er du heldig. Tips: Følg de innfødtes strømninger over gangfeltene og beveg dere over veier i flokk! Dette oppfattes som en hindring i veien og sjåførene innser at det vil bli problematisk å kjøre gjennom... 
4. Vi fikk en forsmak av sommer! Oh yeah!
5. Det er en ganske trygg atmosfære der. Her snakker jeg bare av min personlige erfaring... Jeg skal ikke si at det er 100% trygt der(for alt jeg vet, kan det hende det bare er jeg som er naiv) men jeg følte på meg at det var veldig trygt å behagelig å gå rundt i gatene, selv om det hadde begynt å bli mørkt...!
6. Du går mye mer enn du er klar over. Hvorfor? Byen er så liten! Men likevel stor... Hælene mine var døden nær etter et par dager med konstant vandring. 
7. Folk kan komme til å være sosiale med deg! Eks.: Et par italienere ble brått 7 italienere som stod rundt oss og lurte på hvor vi var fra. Eks 2.: I en liten sjappe måtte Stine danse med en av de som jobbet der, han filmet med kameraet mitt og var veldig bestemt på at folk skulle kysse ham på kinnet. Han var morsom da, så det gikk greit. 
8. Hvis du sliter med å finne plasser å spise i Norge, blir det ikke lettere i Praha. (Dette punktet gjelder for så vidt bare folk som er medlem av "gjengen" jeg henger med, vi sliter ganske kraftig med å finne spiseplasser... Ingen av oss er særlig opptatt av mat tror jeg...)
9. Du kan komme til å bli fristet til å stjele/lure med deg/ta med brosteiner på gata som ligger løst rundt forbi(Eller er det bare jeg som led med den trangen?)
10. Du kan risikere og alltid ha en drops/dropspapir i lommen. De er over alt! Butikker, hotellet, rundt forbi....!
11. Det er utrolig masse kunsthistoriske ting der! Bygninger fra forskjellige epoker eller bare inspirert av dem.
12. Ikke prøv å utfordre bilistene!
13. Pass på å ikke bli påkjørt!
14. ... Jeg kommer ikke på mer nå.... 

Stine viser her stolt frem en blomst vi kom over. Jeg gjentar punkt 4 på lista: En forsmak av SOMMER!


Uansett var turen en minnerik opplevelse og jeg er veldig glad for at den ble realisert!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar