tirsdag 3. mai 2011

Praha - mine inntrykk

I begynnelsen av april reiste 3SF ved Vågen VGS på studietur til Praha. Vi opplevde utrolig mye på de få dagene vi var der. Blant alt det spennende vi så, var det Mucha Alphonse som fanget min oppmerksomhet. På onsdagen besøkte vi hans museum som lå veldig sentralt i byens sentrum.

Mucha var en tjekkisk maler, plakatkunstner og kunsthåndverker. Han plasseres innenfor art nouveau. Han tok utdannelse i Munchen, Wien og Praha. Etter dette delte han atelier med Paul Gauguin i Paris. Han lagde alt i fra små frimerker til store reklameplakater. Han varierte fra å bruke lyse pasteller og jordfarger, til mørke nyanser. Jeg kjøpte en plakat som beskriver morgenen. I samme serie finner vi også dag, kveld og natt.

Jeg liker veldig godt kunstuttrykket hans. Grunnlaget for dette er de organiske formene og fargekombinasjonene. Jeg liker komposisjonen med plantemønster rundt motivet. Dette er noe som kjennetegner hans plakater. Under kommer noen bildeeksempler som er hentet fra nettet. Tok dessverre ingen bilder selv på dette museet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar