tirsdag 3. mai 2011

LEHKÁ HLAVA (Clear Head)

I rundt ett år nå har vi planlagt tur til Praha med klassen, og for et par uker siden dro vi - endelig.
Fra tidligere opphold (ett i sommer) har jeg lært en del om Praha, som for eksempel dette;
1. De snakker skjeldent engelsk.
2. De har veldig god veggismat.
3. Det finnes en flott klokke-ting der.
4. Kunsten og byggene er flotte, i Art Nouveau/Jugend stil.
5. Togene har gammeldagse og vakre vogner.
6. Det er veldig varmt der om sommeren.
7. Rokycany er en bitteliten by, med en flott festival.

(tatt av Torgeir Nordbø)
Det var en litt annen tur enn den med klassen, for å si det slik. 

Etter denne turen, med klassen har jeg lært mye mer. Vi fant alle mulige nydelige bygg, flotte restauranter og nydelige parker. Det var også utrolig masse små søte butikker, flotte museer (det moderne museet spesielt) og husene ser ut som om de kommer fra en annen tid - noe de også gjør.
Taxisjåførene snakker for det meste om det samme, når de ikke kjører inn i veisperringer og skraper opp bilen, noe som fører til tjekkisk banning og overgitte armbevegelser. Samtalen går i historien om Praha, som er hvor gammel byen er, hvilke deler av Praha som er gamlebyen, nybyen og lillebyen. Lillebyen er eldst, forresten.

Da jeg var i Praha i sommer var vi der bare en dag før vi reiste videre, men Torgeir (han ene jeg reiste med) insisterte på å gå på Clear Head og spise. 
Og fader. Det er alt jeg har å si. - Det beste jeg har spist på lenge. 

Clear Head er en vegetarrestaurant som ligger ganske godt gjemt mellom smale gater og hus, og er ganske vanskelig å finne. 
Historien, bilder og informasjon om maten her finner du på denne hjemmesiden; Lehká Hlava


Da vi var i Praha med klassen hadde Sofie, Trym, Thordis, meg og flere allerede bestemt oss for å gå å spise der, og fant etterhvert ut hvordan vi skulle komme oss dit og hva Clear head faktisk het på Tsjekkisk (noe jeg absolutt ikke visste). 
Vi gikk en gjeng og spiste først. Da ble vi vist inn til et privatrom der det var plass til alle, og der alle satt rundt ett bord. Det var utrolig koselig, og fint og vakkert. 


Begge bildene er tatt av Sofie. 

Det er virkelig både en morsom, god og kulturrik opplevelse. Maten er fantastisk, alt er vegetar og økologisk! Det er flott og deilig. 
Derfor fant vi ut at det hadde vært gøy å få alle med oss for å spise der  siste dagen. Det ble selvfølgelig litt diskusjoner og problemer med tanke på at noen ville ha kjøtt og andre hadde andre planer, men etter hvert ble alle med - noe som ikke gikk med tanke på at det faktisk ikke var plass til så mange. 
Dermed endte vi opp ti stykker, med lærere og andre som hadde veldig lyst til å være med. 
Tidligere hadde noen andre fra klassen gått for å spise, for å få opplevelsen - og det var tydeligvis en hit! 

Her er noen bilder fra da vi var der andre gangen; 



Disse er også tatt av Sofie. 

Jeg merker at jeg allerede gleder meg til å komme tilbake til denne restauranten til sommeren, og jeg anbefaler den til alle som skal til Praha i nærmeste fremtid (eller senere). 


Oda Marie. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar